26 mei 2008

Passie 3: de processie van Echternach

Als metafoor voor stroperige processen gebruik ik wel eens de term 'de processie van Echternach'. Tijdens die processie zouden de mensen drie stappen naar voren en twee terug zetten. Hierdoor duurde het erg lang voordat de processie bij het eindpunt aanlandde.

Daarnet had ik die metafoor weer eens nodig en ik bedacht ik dat er vast wel een filmpje te vinden moest zijn op You tube. En wat schetst mijn verbazing.... die processie wordt al jaren op een andere manier gedaan: SPRINGEND!! En met passie! Zie het filmpje hieronder. Het had zo een act van Monty Python kunnen zijn, maar het filmpje is echt echt.

4 opmerkingen:

Karin Winters zei

dat kun je dus niet meer als voorbeeld nemen, stel je voor dat mensen bij innovatie vrolijk naar voren springen om ergens te komen, dan willen ze toch nooit meer naar achteren?

Unknown zei

IK vond vorige week in een Frans tijdschrift (nouvelle images de la Salpetriere) enkele foto's van deze springprocessie uit 1885....
Precies zo gaat het leven niet waar; twee vooruut en ene naar achteren!
Ik heb ze op mijn painterblog gezet http://www.fonsbloemen.nl/blog/blog-1.html

Moniek Verhaaren zei

Karin en Fons,
Bedankt voor jullie reactie. Maar uit jullie reactie lijkt alsof de processiegangers nog steeds naar achteren springen. Dat is niet zo, zoals uit de video blijkt; het gaat alleen nog maar vooruit. De moeilijkheid is beperkt tot het springen. En oh hoe vrolijk, je zou er bijna katholiek van worden, of Echternacher...

Unknown zei

ja ik las later ergens dat sinds 1949 de traditionele Echternach "sprong" (twee vooruit en een naar achteren) is afgeschaft omdat het te zeer tot een chaos leidde. Op de oude foto uit 1885 zie je trouwens dat de volgende rij op eerbiedige afstand volgt! Toen hadden ze nog harde leren zolen en dat deed verdomde pijn als ze op je tenen sprongen. Toch jammer want ik vind het een schitterende metafoor. Maar het vrolijke gehuppel van deze kerkgangers is ook leuk, zeker die man in priesterkleren voorop. Misschien ga ik volgend jaar eens kijken.